11e NOBCO Symposium Coaching & Onderzoek (Digitaal)

10:00 - 17:00 uur

Weet jij welke elementen het succes van je coachtraject vergroten? Ben je benieuwd naar de laatste (wetenschappelijke) inzichten op het gebied van onderzoek naar coaching? Op 26 november organiseren we de 11de editie van het NOBCO symposium Coaching en Onderzoek. Omdat ieders gezondheid voorop staat hebben we gekozen om het evenement online te hosten.

De voorbereidingen zijn volop in gang, maar we kunnen alvast vertellen dat dit een editie wordt die je niet wilt missen. Er is een internationale line-up met experts op verschillende gebieden: van e-coaching, online interventies en motivatie tot inzichten door kwalitatief onderzoek, relational depth, flow, executive- en teamcoaching. Ook zorgen we voor mogelijkheden om te netwerken en is er ruimte om tijdens de sessies met de sprekers in contact te komen.

 

10:00 

Welkom

David Brode, MSc (NOBCO) en
Eddy de Waart, MSc (CWO)

10:00 - 10:30 

Overzicht werkveld en laatste stand van zaken wetenschappelijk onderzoek

Dr. Rendel de Jong (CWO) en
Jacobien ten Hoeve-Rozema, MSc (CWO)

10:30 - 11:15

Hoe motiverend coachen volgens de Zelf-Determinatie Theorie

Coachen is het bewegen van mensen naar het nieuwe punt dat ze graag willen bereiken. Motivatie is daarbij een onmisbare kracht die energie en richting geeft. Zelf-determinatie theorie kan je helpen om je coachees op evidence-based wijze te motiveren. Deze theorie gaat er vanuit dat mensen van nature streven naar groei en welzijn, maar hier wel de nodige voedingsstoffen voor nodig hebben in termen van autonomie, betrokkenheid en competentie. Motivational interviewing is een techniek om deze voedingsstoffen te geven tijdens je coachingssessies. Aan de hand van voorbeelden en praktijkonderzoek lichten we de zelf-determinatie theorie en motivational interviewing toe.

 

Dr. Anja van den Broeck

Anja  Van den Broeck is arbeids- en organisatiepsychologe en als geassocieerd professor verbonden aan de KU Leuven in België. In haar onderzoek bestudeert Anja onder welke omstandigheden mensen zich goed voelen en het beste van zichzelf kunnen geven. Ze focust daarbij op de zelf-determinatie theorie en stelt dat niet de kwantiteit, maar wel de kwaliteit van motivatie telt. Anja publiceerde in meest toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften in management en psychologie, houdt Anja ervan haar expertise te delen met organisaties, de media en het bredere publiek. Zo ontwikkelde ze bijvoorbeeld de websites: https://www.langer-werken.be en https://www.kankerenwerk.be/. 

11:15 - 11:30

Pauze

 

11:30 - 12:00

Netwerksessie

 

12:00 - 13:15

Workshopronde

 

 

Waarom een blended online coaching aanpak de toekomst heeft

In dit webinar gaan we, met data uit ons onderzoek aan Tilburg University, data uit de NOBCO Coaching Monitor en onze ervaring in de praktijk (inmiddels 10 jaren), dieper in op de verschillende elementen van online coaching en hoe je deze kunt inzetten in combinatie met face-to-face coaching (blended aanpak). Hierbij illustreren we o.a. wat de voordelen zijn van plaats- en tijdonafhankelijke begeleiden, wat meer contactmomenten doet met de betrokkenheid & zelfwerkzaamheid van de coachee en hoe je jouw coachee meer succeservaringen kunt laten ervaren. Dit doen we aan de hand van drie succesvolle praktijkvoorbeelden: 

1) blended coaching en training van teamchefs binnen de Nationale Politie, 
2) online coaching van medewerkers van ABN-AMRO, 

3) blended coaching van de United Nations-officials in een internationale context

Uiteraard zal er tijdens dit interactieve webinar ook ruimte zijn om zelf te ervaren hoe je blended coaching kunt toepassen. 

 

Drs. Anne Ribbers en
Drs. Alexander Waringa

Drs. Anne Ribbers studeerde af als arbeids- & organisatiepsycholoog en heeft ruime ervaring als trainer, opleider en (online) coach. Ze is medeoprichter van eCoachPro en als directeur Coaching & Development daar verantwoordelijk voor leer- en (gedrag) ontwikkelingsprogramma’s voor (internationale) organisaties. Daarnaast is zij dagelijks actief in het begeleiden van (executive) professionals op het snijvlak van leiderschap, gezondheid, werk en persoonlijke effectiviteit.   

Drs. Alexander Waringa is psycholoog, onderzoeker en ontwikkelaar. Hij is medeoprichter van eCoachPro en naast algemeen directeur verantwoordelijk voor de trainingsprogramma’s op het gebied van online begeleiden en behandelen. Sinds 2000 ontwikkelt hij internettoepassingen voor ‘human development’.

Samen hebben Anne en Alexander reeds diverse artikelen en boeken geschreven op het gebied van online begeleiden en behandelen, vaak in samenwerking met andere experts op dit terrein. Met eCoachPro hebben zij inmiddels meer dan 2.000 gedragsdeskundigen opgeleid in hun eCP-methode voor online begeleiden en zijn ze met hun ruim 100 (online) coaches actief in 130 landen en in 25 talen. 

 

Mindfulness for Coaches: Building Empathy, Focus and Engagement (ENG)

In this session Michael will introduce participants to the world of mindfulness: what it is and what it isn’t.

He will present some of the evidence for the benefits of mindfulness in coaching – both for coaches and their clients – and the way it can feature in coaching work. He will introduce and guide a number of different mindfulness practices and there will be the chance to discuss the outcomes of these, and how they can impact your coach practice, in the group. For coaches who work with leaders, Michael will highlight research he co-led into mindfulness and leadership (Journal of Management Development, 2020, Developing Leaders Through Mindfulness Practice’).

 

Michael Chaskalson, MA

Michael Chaskalson is a pioneer in the application of mindfulness to leadership and workplace contexts. He is the author of the agenda-setting book The Mindful Workplace (Wiley, 2011) and the bestselling Mindfulness in Eight Weeks (Harper Thorsons, 2014), and has co-authored Mindfulness for Coaches (Routledge, 2017) and Mind Time (Harper Thorsons, 2018). 

He has 45 years of personal practice of mindfulness and holds a master’s degree with distinction in the clinical aspects of mindfulness. 

He is founder and CEO of Mindfulness Works Ltd.; a Professor of Practice at Ashridge Executive Education; and an associate at the Møller Institute at Churchill College in the University of Cambridge. 

Michael works worldwide sharing the benefits of mindfulness training with his clients. 

 

Sterke punten werken!

Waarom bestaan banen al voordat we de kwaliteiten kennen van de mensen die deze banen gaan vervullen? Waarom hebben veel organisaties slechts oog voor de talenten van 5-10% van hun medewerkers? En waarom managen zij de competenties van hun medewerkers vooral door naar de negatieve afwijkingen van de gouden standaard te kijken? Dit zijn vragen die centraal staan in deze kennissessie, die ingaat op hoe organisaties de kwaliteiten van hun medewerkers beter kunnen benutten door banen aan te passen aan de mens, in plaats van andersom. Mensen zijn voorgeprogrammeerd om meer aandacht te besteden aan negatieve informatie dan aan positieve informatie. Dit betekent dat we kansen laten liggen om onze sterke punten te ontdekken en ons welbevinden te verhogen. In deze kennissessie gaan we in op onderzoek naar wat er gebeurt als mensen hun sterke punten kunnen toepassen in hun werk en hoe organisaties hun medewerkers hierbij kunnen ondersteunen. We eindigen met een discussie over de implicaties van dit onderzoek voor coaching. 

Prof. dr. Marianne van Woerkom

Prof. dr. Marianne van Woerkom is aan de Universiteit Twente gepromoveerd op een proefschrift over leren op de werkplek. In 2003 is zij begonnen bij het Departement Human Resource Studies, Tilburg University. Zij onderzoekt het bevorderen van ontwikkeling, welbevinden en bevlogenheid van werkenden. Sinds november 2018 is zij aangesteld als hoogleraar Positieve Organisatie Psychologie bij het Center of Excellence for Positive Organizational Psychology, Department of Psychology, Education and Child Studies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij zal hier haar werk verbreden naar de toepassing van de positieve psychologie binnen organisaties. 

 

Samen sterk of nog meer werk? De zin en onzin van werken in en coachen van teams

In veel organisaties werken we in teams. De belofte van het werken in teams is groot: professionals werken en leren daarin samen en zorgen gezamenlijk voor een hoge kwaliteit van werk. Deze teams kennen idealiter een hoge mate van zelfstandigheid en gebruiken de diversiteit aan talenten van de teamleden. 

Maar deze belofte wordt lang niet altijd waargemaakt. Antwoorden op de vraag wat we onder een team verstaan, wat de randvoorwaarden zijn om effectief in teams te werken, en hoe teams tot ontwikkeling kunnen komen, wisselen sterk. En ook teamcoaches gebruiken een breed uiteenlopend aantal aanpakken en interventies, met verschillende beoogde effecten. 

In deze kennissessie bespreken we de wetenschappelijk bewezen randvoorwaarden voor het effectief functioneren van teams en bespreken we waarom hier in veel organisaties niet of beperkt aan wordt voldaan. Vervolgens kijken we hoe je teams effectief kunt coachen. Wat werkt wel of niet en in welke omstandigheden? Wat vraagt dat van de vaardigheden, houding en kennis van een teamcoach? 

Dr. Daniël van Middelkoop

Daniël van Middelkoop is lector Teamprofessionalisering in veranderende organisaties aan de Hogeschool vn Amsterdam. De onderzoeksgroep teamprofessionalisering is gespecialiseerd in longitudinaal actie-onderzoek naar en in teams en werkt vanuit de overtuiging dat professionals een bepalende factor zijn in de kwaliteit van (complex) werk in organisaties. Met het werk van de onderzoeksgroep wil hij een bijdrage leveren aan het versterken van individuele professionals en professionele teams in zowel de publieke als de private sector.

 

13:15 - 14:15

Pauze

 

14:15 - 14:45

Netwerksessie

 

14:45 - 15:00 

Pauze

 

15:00 - 16:15 

Workshopronde

 

 

Kwalitatief onderzoek in coaching, en hoe kun je daar zelf aan bijdragen

Wat is kwalitatief onderzoek en wat maakt het anders dan kwantitatief onderzoek? En hoe draagt kwalitatief onderzoek bij aan de kennis die we hebben over coaching? Deze vragen zal Erik de Haan behandelen tijdens deze kennissessie. Hij gaat hierbij in op de vier domeinen van kwalitatief onderzoek: actieonderzoek, case studies, field studies en procesonderzoek. Met specifieke voorbeelden van invloedrijke studies en met aandacht voor hoe je het aanpakt in elk van die vier domeinen. Tenslotte zal Erik de Haan in gaan op zijn eigen kwalitatieve ‘pet project’ van ruim tien jaar: de studie van spannende momenten in coachgesprekken.

Er is altijd belangstelling voor meer en meer persoonlijk onderzoek in coaching en er zijn vaktijdschriften die zich hierin specialiseren. Met kwalitatief onderzoek kun je jouw eigen vooronderstellingen onderzoeken, je creativiteit als coach vergroten, iets van je ervaring delen met collega’s en ons inzicht in de helpende beroepen vergroten.

 

 

Prof. dr. Erik de Haan

Erik de Haan is directeur van het Ashridge Centre for Coaching bij Hult International Business School en hoogleraar organisatieontwikkeling & coaching aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij adviseert bestuurders binnen universiteiten en multinationale ondernemingen. Ook is hij psychodynamisch psychotherapeut en schreef hij meer dan 180 artikelen en 15 boeken.

Bekende boeken van zijn hand zijn

  • Het adviesproces als drama (1997) over de tragedie King Lear en lessen voor leiders en adviseurs;
  • Leren met collega's (2001), over onder meer intercollegiale consultatie en action learning;
  • Coachen met collega’s (2004), over onder meer interne coaching, coaching benaderingen, en organisatie-coaching;
  • Adviseren voor gevorderden (2005), over verleidingen, risico’s en grenzen van adviseren;
  • Supervisie in actie (2011) en Supervisie: gids voor supervisanten (2015) over de zorg voor zichzelf;
  • De schaduwkant van leidinggeven (2014) over het herkennen en vermijden van hoogmoed, ontsporing en excessen in leiderschap;
  • Teamcoaching (2017): gezamenlijke reflectie als motor voor prestaties in teams;
  • Spannende momenten in coaching (2019) over kwalitatief onderzoek in coaching;
  • What works in executive coaching (2020) over kwantitatief onderzoek in coaching.

Al deze boeken zijn eveneens in het Engels verschenen en een aantal ook in het Russisch, Koreaans of Italiaans. 

 

Working at Relational Depth: What the Research Tells us and Implications for Coaching (ENG)

Relational depth is a state of profound contact and engagement between two or more people. Over the last 20 years, it has been the subject of intensive research within the counselling and psychotherapy field. This presentation will summarise what we know about in-depth relating in the psychological therapies – what it is, whether it happens, what it’s impact is, and how it can be facilitated – and look at the implications for coaching practice.

 

Prof. dr. Mick Cooper

Mick Cooper is Professor of Counselling Psychology at the University of Roehampton, where he is Director of the Centre for Research in Social and psychological Transformation (CREST).  Mick is a chartered psychologist, a UKCP-registered existential psychotherapist, and a Fellow of the British Association for Counselling and Psychotherapy.  Mick is author and editor of a range of texts on person-centred, existential, and relational approaches to therapy; including Working at Relational Depth in Counselling and Psychotherapy (2nd ed., Sage, 2018, with Dave Mearns), Pluralistic Counselling and Psychotherapy (Sage, 2011, with John McLeod), and Existential Therapies (2nd ed., Sage, 2017).  Mick has led a series of research studies—both qualitative and quantitative—exploring the processes and outcomes of humanistic counselling with young people, and has published in a range of leading international psychotherapy journals. Mick’s latest book is Integrating Counselling and Psychotherapy: Directionality, Synergy, and Social Change (Sage, 2019). Mick is the father of four children and lives in Brighton on the south coast of England. 

 

Effectief Brainstormen: op naar creativiteit & innovatie in het coachproces

Creativiteit is cruciaal voor innovatie en groei: het bevordert nieuwe ontdekkingen en positieve veranderingen, stelt mensen in staat om effectief te reageren op onvoorziene uitdagingen en is nodig om te floreren in een steeds veranderende omgeving. Creatief zijn ondersteunt en verhoogt het welzijn en is van vitaal belang voor de proactieve ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden.

 

Effectief brainstormen stimuleert om tot deze creatieve ideeën te komen. Maar hoe kunnen we dit optimaal inzetten, ook binnen coaching? Tijdens deze workshop leer en ervaar je wat wel en niet werkt voor brainstormen en creativiteit. Ook ontdek je welke strategieën optimaal werken om creativiteit te stimuleren: zowel voor jezelf als coach én voor je coachee. Ook weet je welke brainstorm-strategieën je met je coachee kunt inzetten om creativiteit en innovatie te stimuleren in het coachproces. We baseren ons op wetenschappelijk onderzoek, en gaan hier hands-on en interactief mee aan te slag. 

Dr. Kiki de Jonge

Ik ben optimistisch, gedreven, creatief en een aandachtige luisteraar. Ik hou ervan om met een open blik naar situaties te kijken en nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Mijn coachingsstijl kenmerkt zich door een focus op coaching en persoonlijke groei vanuit flow, creativiteit en kernkwaliteiten. Ik ben oprichter van Groeiflow coaching & training. Daarnaast werk ik als universitair docent, waarbij ik onderzoek doe naar creativiteit, coaching en flow. De wisselwerking tussen praktijk en wetenschappelijk inspireert mij – wat blijkt uit onderzoek effectief te werken, en hoe vertaalt dit zich naar de praktijk, en vice versa?

 

 

Online interventies, het nieuwe normaal?

Sinds de Covid  uitbraak zijn ook therapie en coaching uit noodzaak in rap tempo online gegaan. Wetenschappelijk onderzoek buigt zich al geruime tijd over de effectiviteit van EHealth behandelingen en de resultaten zijn veelbelovend. Voorheen was de praktijk minder happig op het implementeren van dergelijke interventies en lag de voorkeur bij face-to-face.

 

De centrale vragen in deze workshop zijn: Wat is er veranderd sinds Covid? Hoe creëer je via digitale middelen toch een goed contact? Zijn cliënten enthousiast en blijven ze gemotiveerd? Wat zijn de ervaringen uit de praktijk?

 

Sascha Struijs en Leonore de Wit zijn verbonden aan de sectie klinische psychologie van de Vrije Universiteit en doen onderzoek naar onder andere gebruiksvriendelijkheid en effectiviteit van laag intensieve EHealth interventies voor psychische klachten. Ze zullen in deze interactieve workshop, waar wetenschap en praktijk elkaar ontmoeten, de meest recente kennis delen en met u in gesprek gaan over uw ervaringen in de praktijk. 

Dr. Leonore de Wit en
Dr. Sascha Struijs

Dr. Sascha Struijs is onderzoeker en GZ-psycholoog en verbonden aan de sectie klinische psychologie aan de Vrije Universiteit en Universiteit Leiden. Bij de VU is hij project coördinator van het ‘Caring Universities’ project, een wereldwijd project ter verbetering van studenten welzijn. Het is een initiatief vanuit de World Health Organisatie waarbij Harvard University Boston de trekker is.

 

Dr. Leonore de Wit is Universitair hoofddocent aan de sectie klinische psychologie van de Vrije Universiteit. Ze is betrokken bij verschillende projecten op het gebied van het ontwikkelen en testen van Eheath interventies waaronder ‘Caring Universities’. Binnen Caring Universities richt ze zich met name op het trainen van de student coaches. Onlangs won ze een Comeniusbeurs voor het implementeren van een leertraject voor online coaching binnen het psychologie curriculum. 

16:15 - 16:45

Psychische klachten en coaching: een tafelgesprek over effectieve interventies, de rol en grenzen van coaching

Er komen verschillende soorten vragen af op coaches. Veel vragen kunnen een samenhang hebben met psychische klachten, zoals bijvoorbeeld stress, burn-out en angst. Wat kunnen we leren vanuit onderzoek en (klinische) ervaring van de sprekers over effectieve interventies, de rol en grenzen hierin van coaching?

Aan tafel met Charlotte zitten: Leonore de Wit, Sascha Struijs, Willy Bakers en Greet Vonk. Deze experts gaan met elkaar het gesprek aan over stellingen, vragen en diverse onderwerpen binnen het thema. Maar ook jij als deelnemer hebt de mogelijkheid om je vragen te stellen.


Charlotte van de Wall Bake. Charlotte is als oud-voorzitter geen onbekende binnen NOBCO. Wat je wellicht nog niet wist is dat ze naast coaching, ook regelmatig als dagvoorzitter actief is.

Leonore de Wit, Universitair Hoofddocent aan de sectie klinische psychologie van de vrije universiteit Amsterdam.

Sascha Struijs, Verder aan tafel is Sascha Struijs, hij is coördinator van het Caring Universities project, Gezondheidszorgpsycholoog en universitair docent klinische psychologie.

Willy Bakers, psycholoog en executive (team)coach met jarenlange ervaring zowel in het bedrijfsleven als bij overheidsorganisaties.

Greet Vonk, Greet is Master Practitioner Coach en coacht vooral mensen die ellende meemaken in het leven. Ze deed onderzoek naar het fenomeen PostTraumatische Groei en schreef  samen met haar collega Anja Jongkind het boek PostTraumatische Groei - Sterker door ellende.  Hun tweede boek 'Gelukkig door ont-dekken - Sterker door ellende' kwam gisteren uit.

16:45 - 17:00

Afsluiting

 


Kosten: € 95,- (excl. BTW), NOBCO coaches gratis. 

Ben je geen lid, maar wel werknemer van een NOBCO-partner: meld je aan door een mail te sturen met vermelding bij welke partner je werkzaam bent.

Aan het 11e NOBCO Symposium Coaching & Onderzoek zijn 6 PE-uren toegekend.