Blog 'Vitaliteit': De ultieme sleutel tot vitaal ondernemen

donderdag 13 juni 2019

Diverse NOBCO-coaches schrijven blogs over het thema van het e-magazine Coach.
Deze blogs worden gepubliceerd in het e-magazine. Dit keer is het thema ‘Vitaliteit’.

De ultieme sleutel tot vitaal ondernemen

Ben je regelmatig zo druk dat je bijna vergeet waar het allemaal om te doen is? Druk met allerlei hapsnap initiatieven die meer geld in het laatje moeten brengen. Druk met de zoektocht naar klanten. Druk met die eindeloze to-do list. Voor je met je ogen knippert ben je weer een week verder.

Als zelfstandig ondernemer is het niet altijd makkelijk om alle ballen in de lucht te houden en je eigen boterham te verdienen. Je bent je eigen manusje-van-alles en moet overal verstand van hebben. En tja, je bent geen schaap met 5 poten. Je bent ‘gewoon’ een ondernemer die graag anderen helpt en daar ga je voor door het vuur.

Hoe kun je, net als andere succesvolle ondernemers, zorgen dat je een goedlopende business bouwt zonder jezelf te verliezen in dagelijkse tijdrovende beslommeringen?

Het antwoord is simpel.

Breng jouw tijdverspillers in kaart, pak ze aan en … maak een doordacht plan.

Niet zo eentje die in een la blijft liggen, half af of een veel te dik boekwerk, maar een goed uitgewerkt, praktisch plan. Een paar A4-tjes en dit moet er minimaal in staan:

Jouw klanten

Welke klanten wil jij het allerliefste helpen? Leef je helemaal in. Ontdek hoe zij op zoek gaan naar een oplossing voor hun probleem en bedenk op welk moment jij in beeld kunt komen. Met welk specifiek probleem kunnen ze aankloppen? Wat heb je ze te bieden, wat is jouw onweerstaanbare aanbod? En dat is niet coaching. Dat is meer een middel. Ik bedoel: wat is jouw aanpak en welk concreet resultaat mogen ze verwachten?

Jouw bedrijf

Weet je eigenlijk hoeveel klanten je minimaal nodig hebt om rond te komen? En als je een stapje verder gaat: wanneer leef jij jouw droom en verdien je een goed belegde boterham?

Als je jouw doelen helder vaststelt, denk je vervolgens goed na over hoe ga je deze gaat bereiken en welk verdienmodel daarbij past. Door het zo allemaal uit te werken, zet je jouw acties uit voor de komende tijd. Weet je meteen wat je te doen staat. Je maakt ook scherpere keuzes, want alles wat niet naar jouw doel leidt, laat je links liggen.

Jezelf

Zet erin waar jouw ogen van gaan glimmen en wat jouw geluksmetertjes zijn. Zo blijf je trouw aan jouw drijfveren. Jij bent het bedrijf. Jouw persoonlijkheid en ‘purpose’ is waarom klanten voor jou kiezen. Verzamel mooie rake omschrijvingen over jezelf zodat je weet waarin jij uniek bent.

Maar we weten ook allemaal dat er veel op je afkomt als je je eigen baas bent. Hoeveel tijd maak je vrij om aan je bedrijf te werken, in plaats van erin? Op welke gebieden ga jij je ontwikkelen en jouw ondernemersvaardigheden verbeteren? Wat ga je uitbesteden omdat je daar niet goed in bent en nooit zult worden?

Denk van buiten naar binnen. Te veel ondernemers redeneren vooral vanuit zichzelf, in plaats van vanuit hun klant. Daarmee kom je te weinig in verbinding met mensen die jij het liefste helpt.

Focus

Succesvolle vitale ondernemers werken altijd met een plan en richten alles in naar hun klanten. Ze zorgen allereerst goed voor zichzelf, zodat ze ook goed voor anderen kunnen zorgen. Beetje zoals in het vliegtuig waar je eerst je eigen zuurstofmasker opzet, voordat je anderen helpt.

Een uitgewerkt plan zorgt voor focus. Zo vind jij de klanten die je het allerliefste wil. Ze zijn zo’n topmatch, dat ze jou weer aanbevelen bij anderen en jouw business laten groeien. Zodat jij kunt doen wat jij het allerliefste doet, mensen of bedrijven helpen.

Lisette Brattinga-Haker - online Business Coach