Veelgestelde vragen

contact

  • Ik kan niet inloggen op de NOBCO website

    Via de blauwe knop 'inloggen' kun je een nieuw wachtwoord op te vragen: https://www.nobco.nl/wachtwoord/vergeten. Dit doe je door het aansluitnummer in te vullen. Er wordt vervolgens een mail naar jouw mailadres gezonden, mocht je deze niet binnen zien komen, controleer dan ook even je spambox. Als het dan nog niet lukt, neem dan contact op met het secretariaat.

  • Hoe werkt automatische incasso?

    Wij stimuleren onze aangesloten coaches om zoveel mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheid tot automatische incasso. Dat verlicht de administratieve lasten aanzienlijk, daarom brengen we bij betaling via handmatige overschrijving 10 euro in rekening.

    Zodra je aanmelding bij NOBCO is verwerkt, sturen wij je een digitale factuur. Daarna volgt binnen 30 dagen de incasso.

    Mocht je nog geen gebruik maken van automatische incasso en dat wel willen, stuur ons dan je IBAN-nummer en de tenaamstelling van de IBAN toe via het secretariaat.

  • Geeft NOBCO advies over een coachopleiding?

    Nee. Omdat NOBCO een onafhankelijke stichting is en haar objectiviteit wil behouden, geven wij geen individuele opleidingsadviezen. Wij vinden het natuurlijk wel erg belangrijk dat je een juiste keuze maakt. Met deze checklist hopen we jou dan ook een eind op weg te helpen bij het maken van de juiste keuze.

    Checklist: hoe kom ik tot de juiste keuze voor een coachopleiding?

    • Doel en verwachting: wat wil ik kunnen en weten aan het eind van de opleiding?
    • Recensies: wie ken ik die deze opleiding heeft gevolgd en wat is zijn/haar oordeel?
    • Niveau en toelatingseisen: wat is het instapniveau van de opleiding (MBO, HBO, post-HBO, WO) en wat zijn overige toelatingseisen?
    • Ervaring: wat is het gewenste ervaringsniveau van deelnemers en hoe worden deelnemers hierop geselecteerd? In hoeverre zit ik tussen gelijkgestemden?
    • Intake: heb ik een intakegesprek? Met wie en met welk doel?
    • Leermethoden: wat wil ik leren? Theorie: inleidend of juist grondig? Oefenen: een beetje of juist heel veel? Hoe is de opleiding opgebouwd?
    • Feedback: hoeveel feedback wil ik krijgen tijdens de opleiding, en van wie? Verplichte intervisie? Mogelijkheid tot supervisie? Is het verplicht te oefenen met ‘echte’ cliënten tussen de trainingsdagen in?
    • Trainers: wat is het niveau van de trainer(s), hoeveel verschillende trainer(s) geven les. Wie is/zijn de trainer(s)?
    • Tijdsinvestering: hoeveel contacturen zijn er en hoeveel tijd zit er tussen de trainingsdagen? Wat is de totale doorlooptijd? Op welke dagen valt de opleiding (weekdagen, weekends)?
    • Kosten: wat zijn de kosten?
    • Netwerk: in welk netwerk kom ik terecht door het volgende van deze opleiding en past dit bij mijn ambities als coach c.q. ondernemer?
    • Internationaal: in hoeverre vind ik een internationale oriëntatie binnen de opleiding van belang?
    • Waarde: wat ‘krijg’ ik aan het eind van de opleiding en wat is de waarde daarvan in de markt? Je kunt denken aan een certificaat, erkend diploma, EQA-keurmerk, toegang tot aansluiting beroepsvereniging, enz.
    • Competenties: welke competenties verwerf ik in deze opleiding? Sluiten deze competenties aan bij de competentievereisten die de beroepsgroep vraagt?
  • Waar kan ik met mijn klacht over een NOBCO-coach terecht?

    We raden je aan om eventuele klachten over je coachtraject eerst met je NOBCO-coach te bespreken. Kom je er niet uit met je NOBCO-coach? Dan kun je een klacht indienen via dit klachtenformulier. In het klachtenreglement vind je hoe de klachtenprocedure [link] in zijn werk gaat. Lees dit eerst goed door voordat je een klacht indient. Je kunt b.v. geen klacht meer bij NOBCO indienen, als je dit al bij een andere beroepsorganisatie hebt gedaan. Meer informatie hierover vind je hier.

  • Hoe kan ik mij aansluiten bij een intervisiegroep?

    Hier vind je een overzicht van alle intervisiegroepen in Nederland inclusief hun coördinatoren. Je kunt het beste de intervisiecoördinatoren benaderen of er plek is in hun intervisiegroep. Mocht er geen plek zijn (en de ervaring leert dat dit soms het geval is), dan kun je overwegen om zelf een intervisiegroep op te richten. Dan ben jij de coördinator van de groep. Meld je aan bij ons secretariaat, maar ook bij intervisiegroepcoördinatoren in jouw omgeving. Zij hebben vaak zicht op coaches, die zich bij een intervisiegroep willen aansluiten. Wij helpen je desgewenst met een oproep in de Nieuwsflits. Je kunt ook zelf een bericht plaatsen in de LinkedIngroep Coaching als professie | NOBCO.

  • Wat zijn de eisen om aan te sluiten bij NOBCO?

    Voor de NOBCO aansluiting gelden toelatingseisen.

    1. Je hebt een opleiding met EQA-keurmerk succesvol afgerond. Je kunt de opleiding kiezen uit een lijst in het aanmeldformulier. Wij vragen je tevens om in het aanmeldformulier jouw diploma te uploaden.
    2. Je hebt een 'mensgerichte' HBO/WO opleiding succesvol afgerond. Je kunt de opleiding kiezen uit een lijst in het aanmeldformulier. We vragen je in het aanmeldformulier het diploma te uploaden. Staat jouw opleiding niet in de lijst, stuur je diploma dan gerust alsnog in.
    3. Je hebt een afgeronde HBO/WO opleiding (niet 'mensgericht'), aangevuld met minimaal 100 studiebelastingsuren (SBU) op het gebied van 'mensgerichte' vakken. We vragen je het diploma en een specificatie van deze 100 SBU te uploaden.
    4. Wanneer je niet beschikt over een diploma van bovengenoemde opties, ben je ook welkom om je aan te sluiten bij NOBCO. We vragen je dan om in het aanmeldformulier onderstaande documenten te uploaden:
      - een leerjournaal;
      - een actueel CV;
      - een document waaruit blijkt dat je tenminste 50 uur ervaring hebt als coach;
      - een essay van maximaal 1000 woorden.
      Als je hebt gekozen voor optie 4, dan ontvang je binnen 5 werkdagen na het afronden van het formulier een factuur van €75,- excl. btw voor het assessment. Na betaling van de factuur ontvang je een uitnodiging voor het assessment.

    Hier lees je daar meer over en tref je het aanmeldformulier.

  • Hoe kan ik mijn profielgegevens bewerken?

    Door in te loggen op de website, en vervolgens op 'Mijn NOBCO' te klikken. In het blauwe menu aan de rechterkant kun je vervolgen op 'Profiel bijwerken'. Als je al bent ingelogd, kom je via deze link rechtstreeks in je coachprofiel.

  • Het lukt niet om in te loggen op Coachlink.nl

    Als je de instructie voor het inloggen reeds hebt opgevolgd en het lukt dan nog steeds niet om in te loggen, dan kun je het beste met Coachlink contact opnemen via klantenservice@coachlink.nl

  • Waar kan ik informatie over AVG vinden?

    Aangesloten coaches kunnen op het besloten deel van de website informatie vinden over AVG zoals voorbeelddocumenten en het webinar, hiervoor ga je rechtsboven naar 'Mijn NOBCO' en vervolgens tref je onder het kopje 'Ondernemen' AVG aan.

    Een directe link: https://www.nobco.nl/besloten/coach/ondernemen/avg

    Hiervoor dien je dus wel eerst ingelogd te zijn.

Contact

Nederlandse Orde van Beroepscoaches | NOBCO
Postbus 1167
3860 BD Nijkerk
T: 033-247 34 28
E: info@nobco.nl

Contactformulier