Blog 'Motivatie': Motivatie, hoe werkt dat?

dinsdag 31 maart 2020

Diverse NOBCO-coaches schrijven blogs over het thema van het e-magazine Coach.
Deze blogs worden gepubliceerd in het e-magazine. Dit keer is het thema ‘Motivatie’.

Motivatie, hoe werkt dat?

Momenteel heb ik een aantal klanten in een persoonlijk coachingtraject. Een-op-een werken we aan vraagstukken die belangrijk voor hen zijn en waar ze graag verder in willen komen. Hoe verschillend de aanleidingen soms ook zijn om te investeren in jezelf, uiteindelijk komen we altijd uit bij de vragen: ‘wat is belangrijk voor jou?’, en ‘waardoor kom jij in beweging?’ Mijn ervaring is dat de antwoorden op deze vragen uiteindelijk alles te maken hebben met ons waardensysteem.

Waarden sturen gedrag

Of je nu ZZP-trainer/coach bent, een leidinggevende of medewerker in een organisatie, we hebben allemaal waarden binnen de context van werk die we belangrijk vinden en die ons motiveren. Waarden zijn de basis voor onze criteria waarop wij beslissingen nemen. Zij zorgen voor de motivatie om bepaalde zaken te benaderen of juist te vermijden. Naast motivatie zorgen zij achteraf voor een evaluatie over datgene wat wij gedaan hebben. Was het goed of minder goed? Ben ik tevreden of juist niet? Was het waardevol of verloor het juist zijn waarde?

Waarden sturen al het menselijk gedrag en bepalen uiteindelijk hoe je je tijd doorbrengt. Dat geldt dus ook voor je coachee, je medewerker of je directeur.
Het in kaart brengen van de waardenhiërarchie is een van de gereedschappen uit NLP waar ik als coach dus graag mee werk. Mijn ervaring is dat het bijzonder effectief is om samen met je coachee of je medewerker te onderzoeken welke waarden belangrijk zijn. Bewust én onbewust.

De meeste mensen weten in het algemeen wel wat ze belangrijk vinden. Maar wat ik vaak meemaak is dat coachees zich niet écht bewust zijn van hun waarden binnen specifieke contexten. Daar hebben ze gewoonweg nog nooit écht over nagedacht.

Glashelder wat jou motiveert

Wanneer je de bewuste en onbewuste waardenhiërarchie binnen een bepaalde context in kaart hebt gebracht, dan geeft dit glashelder inzicht in wat je motiveert. En wat niet. Je kunt zodoende dus makkelijker en beter passende keuzes maken.

Je waarden helder hebben betekent dat je er beter voor kunt gaan staan. Je weet dan precies wat je wel en niet wilt of zoekt in een bepaalde context en kunt zodoende dus sturing geven aan die context. Bijvoorbeeld de context werk, bedrijf, gezin of relatie. Verder stelt het je in staat om je eigen waarden te waarderen. Je kunt je plek (beter) nemen.

Wanneer je jouw eigen waarden helder hebt, dan kun je bovendien op zoek naar (samenwerkings-)relaties waarin er een match is tussen de waarden. Je waarden helder hebben betekent verder dat je je bewust kunt worden van de overtuigingen die daaromheen geordend zijn. Omdat je je hier bewust van bent, heb je vervolgens de mogelijkheid om keuzes te maken: wil ik dit zo? Of niet? Is het helpend, of niet? En zo nee, hoe wil ik het dan wél?

Een-op-een maar ook in teams

Wanneer ik teams coach, is een mooie toepassing hiervan om gezamenlijke teamwaarden te maken. Dit is overigens een andere beweging dan die in de meeste organisaties plaatsvindt, namelijk: de bedrijfswaarden op een team plakken.

Wanneer je dit met behulp van de juiste vragen uit het team zélf laat komen, hen zelf betekenis laat geven aan hun eigen waarden en deze samen laat voegen tot teamwaarden, dan geeft dat een andere sturing aan het gedrag.

Vind je dit interessant? Heb je hier ook goede ervaringen mee? Of doe jij het als coach op een heel andere manier? Leuk om je reacties te lezen!

Veel groet,
Carolien

Carolien Roodzant is sr. adviseur, trainer en coach, zie www.carolienroodzant.nl