Een blik op de samenwerking tussen coach en cliënt

Een blik op de samenwerking tussen coach en cliënt

dinsdag 29 juni 2021

Eind mei werd de allereerste digitale Coachcirkel georganiseerd met als centraal thema ‘samenwerking met de coachee’. Ruim 150 collega’s doken een uur lang de coachcirkel in om vanuit huis of de eigen praktijkruimte in alle openheid te kunnen stoeien.

Eind mei werd de allereerste digitale Coachcirkel georganiseerd met als centraal thema ‘samenwerking met de coachee’. Ruim 150 collega’s doken een uur lang de coachcirkel in om vanuit huis of de eigen praktijkruimte in alle openheid te kunnen stoeien.

Doel van deze korte digitale bijeenkomsten is om vier keer per jaar met elkaar over specifieke thema’s te reflecteren op opgedane kennis. De uitdaging was om in één uur tijd tot diepgang te komen. Die handschoen pakten Master Practitioner Bertie Bisschops en Senior Practitioners Daan Wierenga, Marjoleine Jansen, Anita van Vlerken en Hans-Jaap Moes op. Ze werkten het thema uit, kozen de werkvormen en deden de aftrap, begeleiding en evaluatie. Voor deze eerste keer werd gekozen werd voor een systemische benadering.

Systeem van individuen
Vanuit een systemische blik bezien kun je de relatie tussen jou als coach en je klant zien als een systeem van individuen die:

  • met elkaar verbonden zijn;
  • een plek en taak hebben;
  • een gemeenschappelijk doel hebben;
  • een balans zoeken tussen geven en nemen.

Deze vier gespreksthema’s werden verdeeld over de verschillende groepen. De deelnemers kwamen in de break out rooms snel tot de kern en bereikten ook verrassend snel diepgang. Met de meeste thema’s kunnen dagen worden gevuld, maar het is juist de opzet om kort stil te staan, te reflecteren en inspiratie op te doen. De deelrondes in de breakout rooms boden een rijke oogst.

Alles wat de klant meebrengt
Bij het eerste thema ging het al snel over het belang om je als coach te verbinden met alles wat je klant meebrengt: de sociale context, de band met de werkgever, de culturele achtergrond, de familie en onbewuste verstrikkingen. Ook de verstrikkingen van jou als coach. Aan bod kwam de functie van een werkplek die voldoende bedding biedt om een veilige verbinding te creëren. Er werd gekeken naar de verbinding met de inhoud, de ethische code, je eigen perceptie als coach, onbewuste thema’s en de aan,- en afwezige coachinstrumenten? Tot slot ging het ook over de vraag of je je wel met iedere coachklant die zich aanmeldt verbindt. En over de verbindingskracht; wanneer is die te sterk en wanneer kun je elkaar verliezen?

Favoriete rol
Bij het tweede thema ging het meer over de vraag welke favoriete rol jij als coach op je neemt en hoe je omgaat met de rol en plek die nog vóór de eerste sessie door de klant aan jou als coach wordt toegedicht. Deze verschillende percepties van rol en plek kunnen botsen. Dit verschijnsel is nog steeds het meest onderschat in coaching en is daarom ook een van de meest voorkomende oorzaken van haperingen in een coachtraject. De vraag is niet óf de klant in overdracht zit, maar vooral hoe bewust met die overdracht wordt gewerkt door jou als coach. Er werd door de deelnemers aan de Coachcirkel gesproken over de manier waarop ze het kunnen herkennen, hoe ze daar bij stil staan en hoe ze het bewust in kunnen zetten als leidraad. Maar ook werd gesproken over heldere verkenningen van rol en plek aan het begin van een traject. Zijn er bijvoorbeeld andere hulpverleners betrokken, wat is dan hun plek en zijn de onderlinge taken en communicatielijnen helder?

Balans
Een bekend verschijnsel in stagnerende gesprekken of coachtrajecten is de zogenaamde Dramadriehoek. De coach als redder zonder iemand die gered wil worden. Vanuit een systemische blik is de vraag dan hoe het staat met de balans van geven en nemen? Waarom werk jij als coach zo hard, wat heb jij daarin te nemen en wat verwacht je eigenlijk van je klant. Hoe laat je hierin onderlinge weerstand z’n werk doen? Interessant was ook de vraag die voorbij kwam of een traject gestoeld is op de wens van de klant of die van de coach.


De eerste Coachcirkel was een zinvolle ervaring. Vooral omdat deze vragen bewustwording opriepen maar ook vele nieuwe vragen aan het licht brachten. Genoeg om als coach over na te mijmeren... wie naar buiten kijkt droomt en wie naar binnen kijkt wordt wakker.

Door:
Bertie Bisschops, master coach, www.bisschopsconsult.nl voor executive coaching en leiderschap
Daan Wierenga van IJzendoorn senior coach, www.coachenco.org voor integrale coaching-training